AE-evohomologia on Ahola-Valon itsensä kehittämä ajattelu- ja itsekasvatusjärjestelmä. Hänen mukaansa ”ihminen ei oikeastaan voi toista ihmistä kasvattaakaan, vaan ainoastaan itsekasvattaa!” Jotta ihmisen itsekasvatus voisi onnistua, pitää hänelle luoda välineistö. Tämän välineistön luominen oli Ahola-Valon elämäntyö lapsuuden päiväkirjoista lähtien, kaukaisena päämääränään viisaan rakkauden toteutus.
evoluutio = kehitys
homo = ihminen
logia = järki, logos
Ihmisen edistystiede
Ja graafinen käsitekieli

Alista kehittyi jo lapsuudessa itseensä ja taitoihinsa uskova itsevarma tutkija. Koko ikänsä hän katsoi olevansa myös tiedemies, jonka pääasiallinen tutkimuskohteensa oli hän itse.
Tutkimustensa tuloksena hän kehitti tärkeimmäksi elämäntyökseen ajatusrakennelman, jota kutsui AE-evohomologiaksi. Tällä käsitteellä hän viittasi ihmiseksi (Homo) kehittymisen (evoluutio) tieteeseen. Hän suomensi AE-evohomologian ihmisen edistystieteeksi. Evohomologia-sanan edessä olevat kirjaimet A ja E viittaavat toiminnan eri ulottuvaisuusasteisiin. Ihmisen toiminnan Ahola-Valo jakoi eri toimintasuuntauksiin, joita kutsui toisuiksi. AE-evohomologian tärkein ja ensimmäinen toisu on EDUKO, itsekasvatus. Kaikkeen toimintaan liittyy AE-evohomologian kaksi peruskäsitettä: valmentuminen (Valme) ja aktiivinen toiminta (Akto).
Kyseessä on yksilölähtöinen järjestelmä, jolla ihminen voi itse ohjata omaa toimintaansa. Siihen kuuluva Ahola-Valon luoma graafinen käsitekieli koostuu noin 2 800 erilaisesta merkistä – mnemosta. Graafinen käsitekieli mahdollistaa nopean ja täsmällisen ajankäytön seurannan ja suunnittelun eli sen, mihin ihminen elämänaikansa käyttää ja miten hänen itselleen asettamien päämäärien toteuttaminen etenee. AE-evohomologia on monenlaisten kortistojen, järjestelmien ja vihkojen kokonaisuus. Ne muodostavat ihmisen itsekasvattamisen välineet, jotka Ahola-Valon mukaan kasvattajilta nykyisin puuttuvat. Ahola-Valon itsekasvatusoppi perustuu oman ajankäytön jatkuvaan seuraamiseen ja kaiken muistiinmerkitsemiseen. Ahola-Valon näkemyksen mukaan itsensä hallitseminen ja mekaaninen itsekuri luovat mahdollisuuden ihmisen moraaliseen kasvuun.
Mnemojen kieli
Toiminnat ja olotilat symbolisoidaan. Kun hallitsen symbolit – ja nehän ovat minun henkilökohtaisia merkkejäni, omiani, merkitsee jokainen niistä omaa toimintaani, ”yhdellä silmäyksellä”, voin saada käsityksen siitä mitä milloinkin minulle tapahtuu, millä kehitysasteella olen, mihin tulee kiinnittää huomiota jne. Ei tarvita turhia sanoja, kaikki on selvää heti! Tunnen itseni tilanteen herraksi. Alan hallita omaa ajankäyttöäni, kehitystä, elämääni – ja tämä työ on koko ajan silmieni edessä!
Symbolien tehokkuus liittyy siihen, että ne aktivoivat molemmat aivopuoliskomme, oikean aivopuoliskon, johtuen esteettisestä kauneudestaan ja vasemman, johtuen loogillisesta ajatuslatauksestaan. Työ niiden parissa on ilo sekä sydämelle että järjelle. Ali ehdottaa meille näiden symbolien johdonmukaisen ja siron järjestelmän käyttöä kalentereissa ja muissa ajankäytön – ihmisen toiminnan – valvonnan ”instrumentissa”. Täten jokaisesta minuutista tulee näkyvä, jokainen päivä, jokainen vuosi ovat nähtävissä koko syvyydeltään.
Alin metodologian mukaan ihminen oppii täten lapsuudestaan lähtien jatkuvasti ”pitämään kättä ajan hermolla, oman elämänsä hermolla” ja oppii samalla itsekasvatusta, vastuuta itsestään ja kehityksestään. Hän ei odota ”arvokkaita määräyksiä ylhäältä”. Hän ottaa vastuun omasta elämästään.
Ja vielä eräs tärkeä seikka. Systemaattinen työ symbolien parissa Alin järjestelmän mukaan johtaa siihen, että jokaiseen symboliin alkaa ”kasvaa”, kerääntyä sisältöä meidän tajunnassamme – ja alitajunnassamme. Symboli kytkeytyy päälle. Aktivoi kokonaisen merkitysalueen. Siten vain silmäys kartalle tekee mahdolliseksi aktivoida kaikki merkitysalueet tai merkitysalueryhmän tajunnassamme – se on kuin aivojen ”hierontaa”, joka pitää jatkuvasti pirteinä, aktiivisina, työkykyisinä.
”Humanismi on tiede ihmisten välisistä hyväntekeväisyyssuhteista ihmisten kesken. Se merkitsee – tehdä hyvää eikä tuottaa mielipahaa, ei kiduttaa eikä lyödä. Se on käsite – suojella ihmistä epäoikeudenmukaisuudelta ja kaikenlaiselta huonolta vaikutukselta. Sinä, Alik, koko olemukseltasi ja ajattelutavaltasi olet juuri sellainen, joka vastaa humanismin vaatimuksia… Humanismi… tarkoittaa itseäsi ja elämäsi tarkoitusta.”
– Näin Lydmila Kušmina määritteli 8-vuotiaalle Alille sanan humanismi
”Aika on ihmisen tärkein pääoma.”
AE-evohomologiselle järjestelmälle perustui koko Ahola-Valon elämä: niin taide, arkkitehtuuri, arkiaskareet kuin ihmissuhteetkin.
Hän tilastoi ajankäyttönsä 15 minuutin tarkkuudella.
”Eilen […] sain oppia Egyptin historiasta ihmeellisiä asioita. Miten heillä oli kirjaimien asemesta kuvia ja kiilamerkkejä, joita he kirjoittivat kasvinlehdille. Heillä oli myös saviruutuja, joille saven märkänä ollessa puikoilla piirrettiin kiilamuotoisia merkkejä. Saviruukut poltettiin uunissa, että ne kovettuisivat. Näitä kirjoituksia on löydetty ja alettu tutkimaan vertailemalla toisiinsa ja saatu tietää asioista, joita oli tapahtunut 3000 vuotta sitten. Oi kun tämä on ihmeellistä!”
– 8-vuotias Ali (1908), Koulupojan päiväkirja osa 1, s. 121